Recenzie Citizen Sleeper: Un RPG SF subversiv cu libertate de masă

La jumătatea drumului cetăţean dormitor, îmi dau seama că cel mai apropiat lucru pe care îl am de părinții adevărați pe toată această stație spațială este prins în interiorul unui automat automat. Neovend 33 este un lucru mic morocănos, dar cine îl poate învinovăți? Inteligența artificială este latentă, adună praf într-un golf încuiat, sperând că cineva ca mine – un dormitor disfuncțional care abia îl ține împreună – va veni în ajutor. La mult timp după ce mi-am luat rămas bun de la Neovend, îmi rămâne sădit în cap ca o sămânță și sunt singur să înfrunt imposibilitățile practice ale propriei mele existențe. Și când termin jocul, fiind doar să existe, îmi este profund dor de Neovend.

Citizen Sleeper este noul joc de rol narativ, plin de text, din Jump Over the Age (alias Gareth Damian Martin, creatorul anilor 2020). În alte ape) care folosește un sistem de zaruri inspirat din jocurile de masă. Jucătorul controlează un Sleeper – o „persoană” emulată care fuge de megacorporația Essen-Arp într-un corp proprietar conceput pentru „învechirea planificată”. Nu este departe de tehnologia consumatorilor acum – hardware conceput intenționat să se ofilească în fața actualizărilor nesfârșite și a sistemelor de operare noi opace (sau în cazul companiei Bionic Eye Second Sight , echipamente care stăpânesc în fața falimentului). Pentru Essen-Arp, aceste cadre sunt sigure pentru a împiedica evadații ca mine să meargă prea departe înainte de a putea trimite pe cineva să mă aducă înapoi. Este, totuși, posibilă repararea parțială a corpului dormitorului, ceea ce este mai mult decât se poate spune pentru multe dispozitive electronice de astăzi.

Bazându-se pe inspirațiile sale de masă, Citizen Sleeper oferă o gamă de trei clase de personaje. Aleg una cât mai departe de trăsăturile mele de viață: mecanicul atent și structurat care excelează în munca de tip ingineresc. Mă trezesc, plin de anxietate, pe Ochiul lui Erlin (sau pur și simplu „Ochiul”), o stație spațială în descompunere. Cadrul meu trebuie reparat, iar după ce l-am întâlnit pe dragoșul cu fier vechi, devine clar că trebuie să câștig „cryo”, o criptomonedă care a fost izolată de piață. Capitalismul este o femelă fără sfârșit, dar învăț rapid că, chiar și în fața unor alegeri cu adevărat sumbre, jocul îi permite în continuare The Sleeper să păstreze un sentiment dulce și bântuitor al umanității prin dialog și acțiuni. Scenele trecătoare de violență și brutalitate oferă, de asemenea, vulnerabilitate, iar eu plec plin de sclipiri conflictuale de tristețe și resentimente. Un subplot, care implică un idiot angajat pe nume Ethan, este ciudat de emoționant, iar la sfârșitul poveștii, mă opresc asupra detaliilor îngrozitoare ale umanității într-un univers în care viețile individuale nu par să conteze.

Îmi iau mai multe cicluri pentru a construi impuls spre imersiunea narativă, precum și o oarecare încredere în devenire în Ochi. „Cicurile” sunt incrementele de timp care avansează jocul (acestea sunt în principiu zile lucrătoare). Fiecare ciclu necesită gestionarea stării mele (starea corpului meu), a aruncărilor mele disponibile de zaruri (acțiunile pe care le pot efectua) și a batonului meu de energie (situația alimentară). Cu cât starea mea este mai proastă, cu atât am mai puține zaruri. Cu fiecare personaj nou pe care îl întâlnesc sau zonă pe care o explorez, jocul deblochează o nouă „drive” sau obiective mari de urmărit – cum ar fi aderarea la o comună sau găsirea unei modalități de a elimina tracker-ul Essen-Arp din cadrul meu perfid. Ideea esențială din spatele Citizen Sleeper este să supraviețuiești și să folosești cititorii ca căi libere pentru a-ți satisface propriile nevoi, indiferent dacă asta înseamnă să înveți mai multe despre trecutul tău sau să-ți înțelegi viitorul.

Ciclurile timpurii de tutorial nu sunt complicate dacă sunteți familiarizat cu RPG-urile de masă pe rând, care rulează pe zaruri. Totuși, îmi ia timp să găsesc un ritm bun. Când ajung la 30-40 de cicluri, simt o focalizare singulară, asemănătoare unui laser, când intru pe banda verde, unde trebuie să caut ciuperci fragile. Mă cufund în livrarea de tăiței, descărcarea mărfurilor și scoaterea de resturi pentru a-mi repara părți mici ale corpului.

Toate aceste mici sarcini servesc unor scopuri mai mari – în special impulsul de a-i ajuta pe ceilalți – și umplu pauzele narative și perioadele de așteptare cu un sentiment de scop, chiar dacă este doar o muncă aglomerată. Mă încăpățânez să petrec cel puțin 3 criogeni pe zi hrănind o pisică fără stăpân, sperând că jocul va ceda în cele din urmă și îmi va permite să am un animal de companie (nu este așa).

Neovend 33, un AI de la Citizen Sleeper, a fost blocat într-un automat de ani de zile

Imagine: Jump Over Age/Travel Companion

Pe măsură ce fiecare ciclu progresează, explorez mai mult din Ochi și mă familiarizez cu birocrațiile ad-hoc, mercenarii rezidenți și comercianții întreprinzători. După un eveniment cunoscut sub numele de „Prăbușirea”, stația a devenit un refugiu pentru inadaptați și fugari, un paradis pentru victimele lăcomiei industriale și un refugiu pentru AI agitați. Există Emphis, un vânzător de mâncare stradală al cărui corp este marcat de semnele revelatoare ale biotehnologiei corporative; mai este Sabine, un medic enigmatic cu motive suspecte. Unul dintre NPC-urile mele preferate este Feng, un hacker născut și crescut în Ochi, aplecat să-și exorcizeze casa din trecutul său corporativ. Este clar că Dormitorii ca mine sunt totuși rari aici, iar realitățile practice ale vieții din acest loc fără lege înseamnă că mulți văd corpul prețios al Dormitorului ca un mijloc pentru un scop. Toți cei de pe Ochi își cunosc locul în lume, cu excepția mea.

Un lucru care m-a dezactivat a fost că creditele se joacă după fiecare final „corec”, iar apoi mă întorc de unde am rămas, liber să lucrez la unitățile rămase sau pur și simplu să mă învârt în jurul ochiului. (Am fost puțin confuz prima dată când s-a întâmplat, dar am continuat să joc – ratasem șansa de a-mi părăsi corpul definitiv. Dar a doua oară când s-a întâmplat, mi-am dat seama că a fost intenționat, de parcă jocul era testat în mod repetat. dorința mea de a fi cu adevărat liber.) În cele din urmă, îndeplinesc toate îndemnurile și aleg, împotriva oricărui bun simț, să rămân cu ochii în loc să evadez la promisiunea unei vieți mai bune. În acest moment, am adunat suficiente resurse pentru a-mi conduce corpul timp de 40 sau 50 de cicluri – dacă îmi continui să-mi fac treburile, pot exista atâta timp cât vreau. Panica și disperarea ciclurilor timpurii au dispărut de mult, iar ceașca mea este plină de crio. nu mai am ce face.

Decizia mea spontană de a rămâne pe Ochi, mult timp după ce mi-am epuizat toate îndemnurile și curiozitățile persistente, m-a aruncat într-o buclă. Am respins fiecare final oferit de joc în favoarea unui limb auto-indus, care m-a forțat să-mi confrunt așteptările de la o închidere curată și îngrijită; Nu știu cum vor rezona toate acestea cu cineva care a ales un mod mai finit de a încheia lucrurile.

O vedere aeriană a unei secțiuni din The Eye în Citizen Sleeper

Imagine: Jump Over Age/Travel Companion

Dar cea mai mare putere a jocului (și, de asemenea, cea mai enervantă alegere) este să mă detașez de obiectivele concrete și să mă las să exist fără niciun motiv. Continui să trec prin cicluri de hrănire a pisicii, joc cu masa pentru crio și ajut la barul local. La început, mă aștept la o surpriză finală, ca un șef sadic JRPG care pândește în culise (ceea ce ar fi o mișcare cu siguranță neobișnuită pentru dezvoltator), dar nu se întâmplă nimic. Ce ar trebui să fac fără un drive? De ce sunt chiar aici? Este aproape un troll, dar îmi dau seama că nu am de ce să mai aștept. Confuzia „finalului”, sau mai degrabă flexibilitatea vagă din jurul finalului meu particular, este confuză, dar l-am respectat ca pe un fel de drag pasiv-agresiv.

Când în sfârșit decid să închei jocul, îmi las Sleeper-ul pe banda verde, unde îmi imaginez că pot continua să-și desfășoare treburile liniștite și private. Nu sunt sigur că voi reveni la Ochi pentru că, deși iau decizii diferite într-o altă rundă, puterea cea mai puternică a Citizen Sleeper este în acea primă parte, când intri fără nimic și afli unii și mai puțin. Nu este atât de mult despre „valoarea reluării”, cât este vorba despre experiența singulară a unei călătorii care, în conformitate cu ficțiunea de a fi un dormitor zdrențuit care încearcă să supraviețuiască, este o stradă cu sens unic. Am făcut bine cu Sleeper-ul meu? Nu stiu. Dar totul trebuie să se încheie și am senzația că vor înțelege.

cetăţean dormitor va fi lansat pe 5 mai pe Windows PC, Mac, Xbox One, Xbox Series X și Nintendo Switch. Jocul a fost revizuit pe PC folosind un cod de descărcare pre-lansare oferit de Jump Over the Age. Vox Media are parteneriate afiliate. Acestea nu influențează conținutul editorial, deși Vox Media poate câștiga comisioane pentru produsele achiziționate prin link-uri afiliate. Puteți găsi informații suplimentare despre politica de etică a Polygon aici.